Kino offowe – słów kilka

Przedwczesna śmierć w październiku 2013 roku najsłynniejszego polskiego filmowca amatora Franciszka dzidy, założyciela i prezesa legendarnego AKF-u „Klaps” w Chybiu koło Bielska –Białej, wyznacza symboliczny koniec amatorskiego ruchu filmowego w Polsce. Zastąpiło go kino niezależne […][1]. Kino offowe (niezależne) realizuje często filmy niskobudżetowe, które są dokładnym przekazem własnej i artystycznej wizji świata. Filmy te są bardzo często prezentowane podczas różnych festiwali kina offowego, czasem w galeriach sztuki, rzadko w telewizji. Do twórców Polskiego kina niezależnego można zaliczyć m.in. Józefa Robakowskiego, Zespół Filmowy TORPEDA czy Zespół Filmowy Skurcz. Dzięki powszechnemu dostępowi do technologii cyfrowych kino niezależne w ostatnich latach przeżywa dość duży rozwój. Na tą chwilę można powiedzieć, że w kinie offowym są dwa nurty. Jeden to są produkcje amatorskie, mało profesjonalne, krótkometrażowe i o niskim budżecie. Drugi nurt to filmy, które są realizowane bardzo profesjonalnie, są one krótkometrażowe lub pełnometrażowe, nierzadko mają dość wysoki budżet, a co najważniejsze w takich filmach często pojawiają się znane postacie z polskiego filmu, które występują w nich nieodpłatnie.

Jednym z najbardziej znanych i najczęściej nagradzanych polskich reżyserów kina niezależnego był Henryk Lehnert (1934-2006). Przez 44 lata swojej pracy zrealizował 388 filmów amatorskich, za które otrzymał ponad 406 różnego rodzaju nagród i wyróżnień. Twórczość Lehnerta była bardzo zróżnicowana, realizował filmy dokumentalne, fabularne, reportażowe, kroniki filmowe oraz animacje. Warto wspomnieć, że stworzył swoją technikę animacji – „zdjęcia rwane”. Jest to technika wymyślona w 1981 roku na potrzeby realizacji filmu „Malarz”. Amatorska kamera 16 mm, która była stosowana w AKF „Chemik”, którego współzałożycielem był właśnie Lehnert, uniemożliwiała robienie pojedynczych zdjęć poklatkowych. Reżyser znalazł na to rozwiązanie. Operator kamery robił wiele pojedynczych kliknięć spustu kamery, a aktorzy występujący odliczali w pamięci jakąś wartość (taką samą) i wykonywali kolejny gest. Ta czynność była wielokrotnie powtarzana. I właśnie dzięki temu uzyskano efekt animacji postaci. Jednakże na fakt, że aktorzy liczyli w różnym tempie i brakowało również synchronizacji z operatorem, to wszystko wyglądało jakby było przez coś szarpane. Stąd właśnie wzięła się nazwa techniki. Reżyser w 1997 roku trafił do „Księgi rekordów Guinnesa” jako artysta, który zrealizował największą ilość filmów, które zostały nagrodzone. Warto wspomnieć, że od tamtej pory swoje rekordy poprawiał co roku.

Jeszcze w 2007 roku na Festiwalu Polskiego Filmu w Gdyni w konkursie głównym startowało 22 filmy, a w konkursie kina niezależnego – 21. Trzeba dodać, że do owego konkursu głównego zakwalifikowane zostały dwa utwory filmowców niezależnych: „Na boso” Piotra Matwiejczyka i […] „Rezerwat” Łukasza Palkowskiego[2].Żaden z wymienionych filmów nie otrzymał nagrody. Film „Na boso”, w którym zagrali znani aktorzy z polskiego filmu niedługo później miał swoją premierę w telewizji. A reżyser drugiego filmu po kilku latach zdobył bardzo duże uznanie publiczności. Jednak w 2013 roku podczas tego samego festiwalu w konkursie głównym znalazło się tylko 14 filmów, a konkurs kina niezależnego stał się konkursem młodego kina, który został zdominowany przez studentów. Wtedy zostało zaprezentowane w tej kategorii 12 filmów, w tym jeden pełnometrażowy, ale żaden z nich nie zwrócił uwagi publiczności. Okazuje się, że najlepsi reżyserzy z kina offowego aspirują dziś do zawodowstwa. Najbardziej znani spośród nich pokończyli szkoły filmowe i żyją z realizacji seriali […][3].

[1] T. Lubelski, Trudny powrót do Europy |(2005-2014)W: Historia Kina Polskiego 1985-2014, s.733

[2] Op.Cit

[3] Op.Cit.

Zdjęcia pochodzą z Internetu.

Aleksandra Komorowska

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s